پاشایی و رسانه
اتفاقات و ماجرای دوران بیماری تا خاکسپاری مرحوم مرتضی پاشایی از منظرهای مختلف قابل تامل و تحقیق است. بررسی و تلاش در جهت کشف چرایی اقبال عمومی و پخش شایعات متعدد در مورد این خواننده می تواند موضوع تحقیق خوبی برای محققین در حوزه جامعه شناسی، ارتباطات، سیاست و روانشناسی اجتماعی باشد.
اما من در اینجا فقط می خواهم در چند خط به نقش رسانه در مطرح و معرفی کردن برخی و به انزوا کشاندن برخی دیگر بپردازم. تصور این اقبال به پاشایی بدون آهنگ تیتراژ ماه عسل در رسانه فراگیر کشور و بر سر زبان ها انداختن آن تصور بسیار بعیدی است. رسانهای شدن بیماری مرتضی پاشایی عزیز و تصاویر انبوه منتشر شده از او در حالت بعد از شیمی درمانی افکار عمومی را معطوف او نمود و شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایلی نیز به یاری آمدند و او را به خبر اول و موضوع بحث مردم در کوچه و خیابان تبدیل کردند.
عکس این قضیه را هم در این سالها شاهد بودهایم که هنرمندان و بزرگانی با بی توجهی رسانهها بخصوص صدا و سیما در انزوا و سکوت خبری از دنیا رفته اند و مراسم خاکسپاری و تدفینی سوت و کور داشتهاند. محمدرضا لطفی و بابک بیات از استادان به نام موسیقی از آن جمله بودند.
حالا دیگر نقش رسانه در معروف و مشهور کردن افراد بر کسی پوشیده نیست اما علت توجه رسانه به برخی و بی توجهی به عدهای دیگر جای سوال دارد؟